gototopgototop
  • دانلود فلش پلیر 11جهت مشاهده فایلهای صوتی و تصویری سایت، لازم است فلش پلیر را بر روی رایانه خود نصب کنید.

    (بعد از دانلود، فایل را از حالت فشرده خارج کنید.)

 
پندها و اندرزها: هیچگاه به خاطر "هیچکس" دست از "ارزشهایت" نکش. چون زمانی که آن فرد از تو دست بکشد، تو می مانی و یک "من" بی ارزش!
تبلیغات
تبلیغات
تبلیغات
تبلیغات
تبلیغات

آخرین نظرات اضافه شده

  • قاسم زنگنه
    با سلام لطفاٌ سوالات خود را در قسمت پاسخ به سوالات (در بالای سایت) بنویسید تا به دست کارشناس مربوطه ...
     
  • نقطه مهدی
    او یگانه بود
     
  • سیفعلی
    عالی بود سپاس
     
  • زینب
    خیلی خیلی عالی بود ممنون
     
  • کریم لو
    سلام علیکم ، از چنان شخصیتی چنین رفتاری دور از انتظار نیست ، بیخود نیست در رفتنش حضرت امام (ره) دیدند ...

آفرینش زمین در 2 روز یا 6 روز؟!

  ایام آفرینش در قرآن شش روز دانسته شده كه چهار روز آن مربوط به زمین و تدبیر امور آن است.

چهار روز نیز مربوط به آسمان‏ها است كه دو روز آن با زمین مشترك است‏ فصلت (41)، آیات 10 و 12.؛ لذا جمعاً شش روز مى‏شود.

 منظور از شش روز، شش دوره یا مرحله است؛ نه شش روز از شبانه روزهاى دنیا كه برابر با 24 ساعت است و یا روز در برابر شب كه بخشى از زمان یاد شده است.
 مسئله آفرینش جهان در شش روز، در هفت آیه از آیات قرآن‏ اعراف (7)، آیه 54 ؛ یونس (10)، آیه 3 ؛ هود (11)، آیه 7 ؛ فرقان (25)، آیه 59 ؛ سجده (32)، آیه 4 ؛ ق (50)، آیه 38 ؛ حدید (57)، آیه 4. آمده است. در سه مورد علاوه بر آسمان‏ها و زمین، [ما بَیْنَهُما]؛ [آنچه در میان زمین و آسمان قرار دارد] نیز اضافه شده است. البته پیدایش مجموعه جهان در شش روز معمولى دنیاى ما به ظاهر خلاف علم است؛ زیرا علم مى‏گوید: میلیاردها سال طول كشیده تا زمین و آسمان به وضع كنونى در آمده است؛ لكن چنان كه گذشت [یوم] به معناى [یك دوران] نیز به كار مى‏رود؛ خواه این دوران یك سال باشد یا صد سال یا یك میلیون سال و یا میلیاردها سال و شواهدى این معنا را اثبات مى‏كند:
 1. در قرآن بارها كلمه یوم به معناى مدت طولانى به كار رفته است؛ مانند: [یَوْمِ الْقِیامَةِ]؛ معارج (70)، آیه 4. كه حداقل پنجاه هزار سال طول مى‏كشد.
 2. در لغت گاهى [یوم] به مدتى از زمان به هر مقدار باشد اطلاق شده است‏ راغب اصفهانى، مفردات، دفتر نشر الكتاب، ص 553..
 3. در روایات [یوم] به معناى دوران آمده است: [الدَّهْرَ یَوْمَانِ یَوْمٌ لَكَ وَ یَوْمٌ عَلَیْكَ] نهج البلاغه، نامه 72 .؛ [دنیا براى تو دو روز است: روزى به سود تو است و روزى به زیان تو]. و [سته ایام] هم به [ستة اوقات] (شش وقت و دوران) تفسیر شده است‏ ناصر مكارم شیرازى، تفسیر نمونه، تهران: دارالكتب الاسلامیه، ج 6، ص 201..
 4. در گفت و گوى روزمره نیز [یوم] و معادل فارسى آن به معناى دوران به كار مى‏رود. براى مثال مى‏گوییم: روزى زمین گداخته و سوزان بود و روز دیگر سرد شد، در حالى كه دوران گداختگى زمین به میلیاردها سال بالغ مى‏شود.
 كلیم كاشانى مى‏گوید:
 به نامى حیات دو روزى نبود بیش‏    آن هم كلیم با تو بگویم چسان گذشت‏
 یك روز صرف بستن دل شد به این و آن‏    روز دیگر به كندن دل زین و آن گذشت‏
 

 

دوران‏هاى ششگانه‏


 از آنچه گذشت نتیجه مى‏گیریم كه خداوند، مجموعه زمین و آسمان را در شش دوران متوالى آفریده است؛ هر چند این دوره‏ها گاهى به میلیون‏ها یا میلیاردها سال بالغ شده است، و علم امروز مطلبى مخالف این موضوع بیان نكرده است. این دوران‏هاى ششگانه احتمالاً به ترتیب ذیل بوده است:
 1. روزى كه همه جهان به صورت توده گازى شكلى بوده كه با گردش به دور خود از هم جدا گردید و كرات را تشكیل داد.
 2. این كرات به تدریج به صورت توده مذاب و نورانى و یا سرد و قابل سكونت در آمدند.
 3. روز دیگر منظومه شمسى، تشكیل یافت و زمین از خورشید جدا شد.
 4. روز دیگر زمین سرد و آماده حیات گردید.
 5. سپس گیاهان و درختان در زمین آشكار شدند.
 6. سرانجام حیوانات و انسان در روى زمین ظاهر گشتند تفسیر نمونه، همان، ج 6، صص 200-202، با تلخیص و برخى اضافات..
 آنچه در دوران‏هاى ششگانه بیان شد، با آیات قرآن نیز سازگارى دارد؛ از جمله: [او (خدا) در زمین كوه‏هایى قرار داد و بركاتى در آن آفرید و مواد غذایى مختلف آن را مقدر فرمود؛ اینها همه در چهار روز (دوره) بود، درست به اندازه نیاز تقاضا كنندگان. سپس اراده آفرینش آسمان فرمود و در حالى كه به صورت دود بود، به آن و به زمین دستور داد به وجود آیید و شكل گیرید؛ خواه از روى اطاعت و خواه اكراه. آنها گفتند: ما از روى طاعت مى‏آییم. در این هنگام آنها را به صورت هفت آسمان در دو روز (دو دوره) آفرید و آنچه مى‏خواست، در هر آسمانى مقدر فرمود. آسمان پایین را با چراغ‏هایى (ستارگان) زینت بخشیدیم و (با شهاب‏ها) از استراق سمع شیاطین حفظ كردیم. این است تقدیر خداوند دانا] فصلت (41)، آیات 10-12..
 در پایان گفتنى است هر تقسیمى براساس اعتبار خاصى صورت مى‏گیرد. تقسیم ادوار آفرینش به شش دوره در قرآن منافاتى، با تقسیم به دوره‏هایى كمتر یا بیشتر در علوم تجربى براساس اعتباراتى دیگر نیست و در این صورت، نباید آیات قرآن را معارض علوم بشرى انگاشت.

 

 

 

منبع: یاسین مدیا

اضافه کردن نظر

- برای غیرفعال کردن کد امنیتی و درج سریع نظر خود، وارد سایت شوید.
- برای نمایش آواتار (تصویر) خود، از سایت رسمی Gravatar.com استفاده کنید.
- نظرات توهین آمیز، تبلیغاتی، و ناقض حریم خصوصی افراد مجاز نمی باشند.


کد امنیتی
تازه کردن